Recuperació del Camí de Sant Vicent Màrtir

Una associació de la ciutat de València està treballant per tal de recuperar i potenciar l’anomenat Camí de Sant Vicent Màrtir. Este sant, nascut a Osca, va patir el martiri a la València romana, el segle IV, durant les persecucions del cristians decretades per l’emperador Dioclecià. Des de Cesaraugusta (l’actual Saragossa) Vicent, diaca d’aquella església, fou conduït encadenat, juntament amb Valeri, el seu bisbe, a València, on serien jutjats. Valeri fou condemnat a l’exili, i Vicent fou cruelment torturat i finalment mort. En la basílica visigòtica que va ser construïda segles més tard es va conservar el sepulcre i la memòria del sant, i València es va convertir en centre de peregrinacions de la cristiandat de llavors, molt abans de l’aparició del camí de Sant Jaume. Els llargs segles d’ocupació islàmica varen esborrar les rutes que portaven al sepulcre del màrtir, encara que la comunitat cristiana local mantingué la seua memòria mentre existí. Amb la restauració eclesiàstica que comportà la conquesta cristiana tardomedieval, Sant Vicent Màrtir tornà a ser invocat i a rebre culte a la capital del nou regne.

En l’actualitat hi ha constituïdes diverses associacions i confraries dedicades a fer perviure el culte al sant. Una d’estes entitats és l'Asso­ciació Vicentus Valentiae-Via Romana, que està recuperant el Camí de Sant Vicent per a fer possible que els cami­nants puguen reviure l'itinerari fet pel màr­tir. El recorregut s’inicia en Osca, passa per Saragossa, entra a València per Morella i, se­guint una ruta interior, arriba a l’antiga Via Augusta que, des de Roma, recorria la conca occidental del Mare Nostrum. Després de passar per poblacions com Albocàsser, Cabanes, Vila-real i Sagunt, s’arriba finalment a la capital valenciana. L'Associació Via Vicentus Valen­tiae-Via Romana és la que acredita que s'ha recorregut el camí per I'en­trega de la Carta Vicentina i la inscrip­ció en un Llibre deIs peregrins. L'única exigencia és recórrer com a mínim els darrers cent quilómetres si es va a peu, o els darrers dos-cents si es fa en bicicleta.

Per a més in­formació sobre el Camí de Sant Vicent Martir visiteu: