Crònica del XXII Fòrum

Cristianisme i Món d’Avui

Els passats 6 i 7 de febrer tingué lloc a València la celebració del XXII Fòrum Cristianisme i Món d'Avui sota el lema “Laicitat i cristianisme”. Com cada any un nombrós grup de cristians i cristianes es va trobar durant dos dies per a escoltar, parlar i pregar junts en un ambient de recerca de nous camins i alhora de comunió eclesial. El lema de la convocatòria plantejava als assistents diversos interrogants que podrien resumir-se en: com viure la fe en Jesús de Natzaret en aquesta societat laica, plural i globalitzada? Les ponències exposades van aprofundir en les qüestions plantejades i van suggerir respostes.

La primera ponència la feu Ximo García Roca, doctor en teologia i sociologia, de València, que va parlar sobre lesArrels cristianes de la laïcitat”. Assenyalà que la laïcitat és un signe dels temps que cal saber interpretar i que la fe, dins la societat laica, te un potencial profètic i ha d'aportar el principi de la misericòrdia i la compassió.

La segona ponència va anar a càrrec d' Adelaide Baracco, mestra i llicenciada en teologia, de Barcelona, i duia per títolCom buscar Déu en esta societat. Camins de Trobada”. En una curta, però sucosa intervenció, Baracco plantejà la necessitat de fer un canvi de paradigma espiritual i eclesial que ens retorne a l'espiritualitat bíblica i proposà el realisme místic de Jesús: cal contemplar la realitat com a sagrament, amb empatia gens ingènua.

La tercera ponència la feu José Mª Castillo, doctor en teologia, i professor convidat en la UCA de San Salvador, el matí del diumenge i portava per títol “Com ser cristià en la nostra societat plural i laica”. Castillo, amb una lucidesa extraordinària, va exposar les seues reflexions, que resultaren molt aclaridores: el cristianisme no aspira a divinitzar la persona, sinó a humanitzar-la; la religió no està en procés de desaparició, està més forta que mai, formant part de la nostra cultura; cal assumir com a “projecte bàsic d'espiritualitat cristiana” el programa que, de fet, són els Drets Humans...

Les tres ponències, seguides d'intensos debats, varen ser moments forts del Fòrum, però també hi hagué lloc per als diferents grups de treball que tractaren aspectes concrets de l'actuació de la fe en la societat laica actual, la vesprada del dissabte (Presència de les persones cristianes a la societat a l'estil de les primeres comunitats; Religiositat popular i fe cristiana en la societat laica. Problemes i reptes; Experiències solidàries front a la crisi; Propostes per a una llei de llibertat religiosa; Com participar en la transformació evangèlica de l'Església; Construcció d'una societat civil: aliances, acció conjunta, xarxes locals i internacionals; Possibilitats i deformacions de la laïcitat en la societat civil; Com ens situem davant de la corrupció en la vida política i la vida quotidiana; Actitud davant la situació jurídica de les persones estrangeres). Altre moment amb molta participació va ser l'assemblea, on es van exposar opinions i experiències particulars molt enriquidores. També hi hagué el moment de la festa el diumenge, abans de dinar, amb l'actuació de la Muixeranga de València, amb la colla del barri de Sant Marcel·lí, i la participació col·lectiva en danses de la Mediterrània, dirigides per Àngel.

El Fòrum començà i acabà amb moments intensos de pregària. El matí del dissabte va presidir l'oració D. Carles Osoro, arquebisbe de València, que dirigí també unes paraules als assistents encoratjant-los a treure profit de la celebració del Fòrum. Les seues paraules, en valencià, van ser acollides amb un llarg aplaudiment. La vesprada del diumenge el Fòrum es tancà amb l'Eucaristia, presidida pel missioner Alexandre Alapont, que en els cinquanta anys que porta de treball evangelitzador a Zimbaue, ha traduït la Bíblia a la llengua nambya.