Pragment del llibre Nació i nacionalismes, editat per M&M
Euroeditors
Mn. Joan Costa i Bou
Són molts els cristians
que, amb llur responsabilitat personal i guiats pels ensenyaments eclesials,
intenten impregnar l'ordre temporal evangèlic. L'Església, malgrat
tot, coneix els seus propis límits en el terreny temporal. No pretén
donar una solució a tots i cadascun dels presents en la situació
dramàtica del món contemporani, però pot aportar, i ha
de fer-ho -a la llum de l'Evangeli-, aquell ja ric patrimoni que constitueix
la Doctrina Social de l'Església (DSE), que tot seguidor del Crist
ha de conèixer i viure per tal d'organitzar els assumptes temporals
amb principis rectes, criteris de judici i orientacions per l'acció
que facin possible un ordre just i solidari. Per aquest motiu, el Magisteri
ha intervingut i intervé sovint en aquest camp amb una doctrina que
tots els fidels són cridats a conèixer, ensenyar i aplicar.
Es tracta ara de discernir el grau de vinculació al qual comprometen
les manifestacions del Magisteri de l'Església en matèria social.
Seguiré l'exposició que fa la instrucció de la Congregació
per a la Doctrina de la Fe sobre la vocació eclesial del teòleg,
i també la síntesi que del mateix realitzà Antoni M.
Oriol, tot incorporant les aportacions del Catecisme de l'Església
Católica i del motu proprio Ad tuendam fidem.
El capítol tercer de la Instrucció, abans d'exposar les distintes
modalitats en què s'exerceix el Magisteri, comença amb tres
afirmacions bàsiques. Primera que Déu - per mitjà de
l'Esperit Sant- ha fet l'Església partícip de la seva infal·libilitat.
El Poble de Déu, en virtut del do sobrenatural de la fe, gaudeix d'aquest
privilegi sota el guiatge del Magisteri viu, el qual, a causa de l'autoritat
exercida en nom del Crist, té la funció d'interpretar autènticament
la paraula de Déu, escrita o transmesa per la Tradició. En segon
lloc, la funció del Magisteri no és una realitat extrínseca
a la veritat cristiana, ni un afegitó a la fe, sinó que emergeix
de la mateixa economia de la fe. Per tant, el Magisteri exercit a favor de
la Paraula de Déu és una institució que el Crist volgué
expressament com a element constitutiu de l'Església. I, en tercer
lloc, el mateix Crist prometé l'assistència de l'Esperit Sant
als pastors de l'Església, i els enriquí amb el carisma de la
infal·libilitat en allò que pertoca a la fe i als costums.
L'assistència de l'Esperit Sant es realitza en una doble direcció:
a) la primera, amb vista a les intervencions de tipus infal·lible,
definitiu o vinculant de les consciències, en l'àmbit sia de
la fe i dels costums en quant relacionats amb la fe, sia de la raó
en quant il·luminada per la fe; b) i, la segona, amb vista a les intervencions
de menor autoritat.
Així, en relació
amb les intervencions del primer tipus, tenim:
1. La proclamació infal·lible de veritats que són objecte
de fe, i que es realitza sia mitjançant un acte col·legial dels
bisbes que, -juntament amb el cap visible- proclamen una doctrina que ha de
ser tinguda com de fe, sia mitjançant la proclamació d'una doctrina
ex cathedra de part del Romà Pontífex en la seva qualitat de
Pastor i Doctor suprem de tots els cristians.
Cal situar també
ací el Magisteri ordinari i universal que proposa una doctrina de fe
com a divinament revelada. Si bé el nostre document no l'esmenta en
aquest moment, ho fa en parlar de l'assentiment de fe teologal com veurem,
tot seguit, en descriure les actituds dels teòlegs davant les concretes
posicions del Magisteri.
2. Les sentències definitives sobre veritats connectades íntimament
amb la fe o derivades de la fe.
3. La formulació de judicis que vinculen la consciència en el
terreny dels costums i que discerneixen els actes humans segons que siguin
o no conformes amb les necessitats de la fe.
En l'àmbit de la raó il·luminada per la fe, la competència
del Magisteri s'estén a:
4. La llei natural, en tant que expressiva de la creació, vinculada
amb la redempció i necessària per a la salvació.
5. Els preceptes morals revelats que, en ells mateixos, poden ser coneguts
per la raó natural però que, a causa de la condició de
l'home pecador, són percebuts amb dificultat.
En relació amb les intervencions del segon tipus (d'inferior autoritat),
ens trobem amb:
6. La proposició de part del Magisteri ordinari d'ensenyaments doctrinals
sobre la fe, els costums i les normes morals que són dotades d'assistència
divina, però que no són infal·libles ni definitives.
En aquest darrer cas, cal tenir present l'índole pròpia de cadascuna
de les intervencions del Magisteri i la manera en què llur autoritat
obliga, sense oblidar mai, però, que totes les intervencions s'originen
en la mateixa font -el Crist- que vol que el seu Poble camini en tota veritat.
7. Les decisions del Magisteri sobre la disciplina que, malgrat no gaudir
infal·libilitat, no per això manquen d'assistència divina.
8. Determinats documents de la Congregació per a la Doctrina de la
Fe, que participen també del Magisteri ordinari del successor de Pere.
Caldrà discernir el grau de participació i la conseqüent
capacitat de vincular a la llum del contingut i el mode de presentar-los.
En el capítol quart, la Instrucció, després de recordar
el paper de la teologia i la seva relació amb el Magisteri al servei
de l'Església, mostra les actituds del teòleg davant les intervencions
del Magisteri, actituds que podem fer extensibles, anàlogament, a tots
els fidels de l'Església. Així:
Publicat en www.e-cristians.net el 19/12/2002